EssaysForStudent.com - Free Essays, Term Papers & Book Notes
Search

Analisis Pesaing

By:   •  Essay  •  612 Words  •  November 8, 2011  •  1,652 Views

Page 1 of 3

Analisis Pesaing

Analisis pesaing

Mengenalpasti pesaing

Pada masa kini, walaupun rokok menjejaskan kesihatan badan, tetapi masih terdapat banyak orang menghisapkan rokok. Jadi, dalam industri rokok, kita telah mengenalpasti peluang baik ini untuk mengeluarkan rokok yang boleh memberi kesihatan kepada badan kita. Kita perlu mengenalpasti pesaing kita dalam industri rokok, boleh dikatakan semua syarikat yang menjual rokok adalah pesaing kita.

Pertama sekali, disebabkan sumber membuat rokok kesihatan adalah kurang, jadi dalam keadaan ini, pesaing kita telah terdapat kebaikan berbanding dengan kita.

Seterusnya, disebabkan kekurangan sumber membuat rokok kesihatan jadi secara tidak langsung akan menyebabkan peningkatan kos. Dalam proses mendapatkan sumber, pelbagai kos diperlukan, contohnya seperti proses penyelidikan.

Peningkatan kos akan menyebabkan harga rokok kesihatan kita meningkat, jadi secara langsung, harga rokok pesaing kita akan lebih murah, ini juga memberikan kebaikan kepada pesaing kita.

Akhir sekali, disebabkan produk kita yang begitu istimewa dan baru, akan menyebabkan ketidakpercayaan masyarakat terhadap produk kita, jadi secara tidak langsung kos promosi akan meningkat.

Analisis Daya Saing

Pesaing dalam projek kami adalah pihak syarikat yang menjual produk penggantian rokok kepada pengguna-pengguna tanpa menjejaskan kesihatan mereka. Oleh kerana sasaran pasaran kami adalah sama maka pengguna terdedah dengan pilihan dan jenama yang variasi.

Selepas membuat analisis,kami mendapati bahawa Syarikat GlaxoSmithKline Consumer Healthcare di Negara Inggeris yang menghasilkan produk gula gula "Niquitin" adalah pesaing utama bagi produk kami .

"Niquitin" dihasilkan dengan terapi penggantian nikotin tidak mengandungi tar dan gas berbahaya seperti yg didapati dalam asap rokok. Dengan terapi ini keinginan dan keperluan terhadap nikotin (bahan dalam rokok yg menyebabkan ketagihan) akan berkurang secara beransur-ansur. Ia akan mengurangkan symptom-symptom biasa apabila seseorang itu berhenti merokok seperti ketagihan, resah & gelisah. Beberapa kajian dijalankan ke atas produk "Niquitin" terbukti secara klinikal dalam membantu berhenti merokok. Ia menggandakan peluang berhenti merokok dengan perlindungan 24 jam walaupun terhadap ketagihan kuat di awal pagi dan boleh melegakan ketagihan dalam beberapa minit. Produk tersebut senang didapat di mana-mana farmasi yang berdaftar.

Walaubagaimanapun, produk tersebut mempunyai beberapa kelemahan. Yang pertama, harga produk "Niquitin" adalah mahal bagi pengguna yang tidak berpendidikan tinggi kerana ia menggunakan terapi yang baru dan hasil dari luar negara. Kedua, fizikal produk tersebut adalah gula-gula, tidak sama seperti rokok yang boleh dihisap. Jadi sesetengah pengguna

Continue for 2 more pages »  •  Join now to read essay Analisis Pesaing
Download as (for upgraded members)
txt
pdf