EssaysForStudent.com - Free Essays, Term Papers & Book Notes
Search

Swot Genting

By:   •  Essay  •  521 Words  •  May 16, 2011  •  2,290 Views

Page 1 of 3

Swot Genting

Chpter 4

Analisis SWOT

Penggunaan analisis SWOT sangat memberi kesan dalam sesebuah syarikat untuk lebih berdaya saing. Hal ini kerana, dengan pemadanan faktor-faktor yaang ingin dinilai oleh syarikat berdasarkan syarikat pesaing yang berada dipersekitaran industri yang mereka ceburi. Secara amnya, pemadanan faktor-faktor ini adalah berdasarkan faktor-faktor daripada empat kuadran kelemahan, kekuatan, peluang dan ancaman yang dimiliki dan dihadapi oleh sesebuah syarikat.

Kuadran kekuatan dan kelemahan merujuk kepada situasi yang berada di dalam persekitaran dalaman syarikat dan kuadran peluang dan ancaman pula merujuk kepada keadaan yang berada di luar persekitaran syarikat. Oleh itu, syarikat perlu mengenalpasti faktor-faktor yang telah dinyatakan supaya syarikat boleh bergerak lebih kehadapan berbanding dengan pesaing-pesaingnya.

Analisis SWOT (KLAP) adalah teknik asas yang selalu digunakan di dalam pengurusan strategik (strategic planning), mempertingkatkan kecemerlangan organisasi (improving company success), program pembangunan organisasi (organizational development) dan mengenalpasti kelebihan persaingan (identifying competitive advantage).

Dalam pengurusan strategik, analisis SWOT digunakan untuk memastikan strategi yang digubal itu benar-benar berkemampuan untuk merealisasikan objektif, misi dan visi organisasi.

Analisis ini terdiri daripada empat kuadran iaitu strength (S)/kekuatan (K), weakness (W)/kelemahan (L), opportunity (O)/peluang (P) dan threads (T)/ancaman(A). Kuadran

kekuatan dan kelemahan merujuk kepada situasi di persekitaran dalaman organisasi dan kuadran peluang dan ancaman pula merujuk kepada keadaan persekitaran luaran organisasi.

STRENGHT(KEKUATAN)

-kekuatan Sebuah syarikat adalah sumber daya dan kemampuan yang boleh digunakan sebagai asas untuk membangunkan keunggulan kompetitif.

-Strengths (Kekuatan) ialah factor dalaman di dalam organisasi yang membantu kepada pencapaian objektif.

-Contoh kekuatan tersebut merangkumi:

* Paten

* Nama-nama jenama yang kuat

* Baik reputasi di antara para pelanggan

* Kos keuntungan dari proprietary know-how

* Eksklusif akses kepada sumber daya alam kelas tinggi

* Menguntungkan akses kepada rangkaian pengedaran

WEAKNESS(KELEMAHAN)

-Tidak adanya kekuatan tertentu boleh dilihat sebagai kelemahan.

-Weaknesses (Kelemahan) ialah faktor dalaman di dalam organisasi yang memberikan

kemudaratan/kekangan

Continue for 2 more pages »  •  Join now to read essay Swot Genting
Download as (for upgraded members)
txt
pdf